lørdag 30. mai 2009

Trudes pixielue med hals


Takk for alle hyggelige kommentarer og takk til alle som har strikket denne og linket til siden min.
OBS!!!!   Jeg får mange henvendelser fra dere med spørsmål. Dette mønsteret skal ikke være vanskelig å forstå. Mange mange har strikker denne uten problemer etter min forklaring. Forstår du ikke mønsteret så spør noen du kjenner eller les mønsteret en gang til...


Størrelser: ca 1 år (2år) 4 år (Kommer helt an på garn, pinnevalg og strikkefasthet.)
Strikkes i dobbel Dahle babyull, PT Panda eller lignende mykt ullgarn.  Fin måte å bli kvitt litt restegarn. Den grå er strikket i dobbel alpakka.




Legg opp med dobbel tråd på fire pinner eller liten rundpinne 80 (88) 96 masker på pinne nr 3 ½. Strikk to rett og to vrang to 2-5 cm først. (Om du vil ha en lengre hals kan du begynne med tre rette og to vrange og øke maskeantallet deretter i starten. Så felle den ekstra rette masken etter noen cm) Strikk så to rette som før, men de to vrange strikkes sammen slik at det blir to rett og en vrang. Dette for at halsen ikke skal bli for slakk. Strikk videre til ønsket halslengde, og legg opp igjen slik at det blir to rett og to vrange. Pass på at halsen ikke blir så veldig lang for da krøller den seg. Neste runde, samtidig som du begynner og strikke frem og tilbake skal det felles seks masker foran for ansikt.(to rette, to vrange og to rette)Strikk så frem og tilbake heretter. Start med fire rette masker og følg mønsteret videre to rett og to vrang og strikk de fire siste masker rett. Snu og strikk de fire første og siste masker vrangt. Neste pinne strikker du de fire første og siste rett. Neste pinne strikker du vrangt seks masker sett fra utsiden, to rett og to vrangt til det gjenstår seks masker og strikk disse vrangt. Fortsett slik med å strikke med to masker mer hver fjerde pinne og tre pinner rett og tre pinner vrangt i begge ender til det ikke er flere masker å ta med. Fell så av og sy eller strikk sammen i toppen.

Se bildet så skjønner du lettere forklaringen min. Jeg angir ikke nøyaktige lengder her fordi det blir en smakssak. Noen vil ha halsen kortere og noen lengre. Så det må man avgjøre selv.

Pixi-Dansk

 Størrelse: 1 -(2) – 4 år eller mere. Kommer helt an på garn og pindestørrelse.
Materialer:
Strikket i dobbelt Dale Babyuld eller lignende tykt uldgarn. Fint at få brugt sine rester.
Den grå er strikket i dobbelt alpaca.
Bruger du strømpegarnstykkelse, får du en mindre hue.
Strømpepinde eller rundpind 3½ – eller evt. større.

Slå 80 (88) 96m op på 4 pinde eller rundpind 3½.
Strik rib 2r, 2 vr 2-5 cm først.
Strik så 2r, men de 2 vr strikkes sammen til én, så du får 2 r, 1 vr.
Dette for at give halsen lidt facon.
Strik til ønsket halslængde - ikke for lang, så ruller den.
Tag ud igen, så du får 2 r, 2 vr.
Næste omgang:
Samtidig med at du begynder at strikke frem og tilbage, luk 6 m af til ansigtsåbningen (2 r, 2 vr, 2 r)
Herefter strikkes frem og tilbage på pinden.
1. p: 4 ret, strik videre i rib til de sidste 4 m – 4 r. - vend
2. p: 4 vr, rib til sidste 4 m – 4 vr.
3. p: som 1.
Næste pind strikker du de 6 første og sidste m vr – og ellers rib.
Du fortsætter på den møde med at strikke 2 masker mere på hver 3. pind – og mønsteret bliver jo så
3 pinde ret og 3 pinde vrang i begge sider, til der ikke er flere masker at tage af.
Luk af med 3-pindsaflukning fra vrangen eller luk almindeligt af og sy sammen.
Se på begge fotos, så er det lettere at følge forklaringen.
Jeg har ikke angivet så nøjagtige længder, det er en smagssag.
 Dansk oversættelse Lone Meyland




 La Cagoule de lutin norvégien

TAILLE : environ 1 an (2 ans) 4 ans, selon le fil, les aiguilles et la tension choisies. Se tricote en Dahle laine layette, fil pris en double, sur quatre aiguilles, puis sur une aiguille circulaire en raison de la forme de la cagoule.


Monter 20-(22)-24 mailles du fil pris en double sur chacune des 4 aiguilles (taille 3,5).
Travailler en côtes 2-2 pendant quelques cm pour l’assise du col.
Pour le cou, travailler avec 2 mailles endroit comme avant, mais tricoter ensemble les 2 mailles envers suivantes, de façon à obtenir des côtes 2 endroit, 1 envers. Pour resserrer au niveau du cou afin que le tricot ne soit pas trop lâche. Continuer ainsi jusqu’à la hauteur du menton, et là, augmenter des mailles de façon à avoir à nouveau des côtes 2-2. Assurez-vous que l’ensemble du col ne soit pas trop long, car sinon, il se recourbe.
Rabattre 6 mailles sur le devant (à la place du visage), soit -2 mailles endroit -2 mailles envers - 2 mailles endroit.
Travailler alors à plat avec l’aiguille circulaire.
Commencez par tricoter 4 mailles endroit, puis suivez le schéma des côtes 2/2 , et tricotez à l’endroit les 4 dernières mailles. Au rang suivant, tricotez les 4 premières et dernières mailles à l’envers. Le rang suivant, tricotez ces mêmes mailles à l’endroit. Sur trois rangs, les 4 premières mailles ont été tricotées à l’endroit.
Le rang suivant, tricotez les 6 premières mailles à l’envers, puis suivez le schéma côtes 2-2, jusqu’aux 6 dernières tricotées à l’envers. Au rang suivant, tricotez les 6 premières et dernières mailles à l’endroit. Le rang suivant, tricotez ces mêmes mailles à l’envers. Sur trois rangs, les 6 premières mailles ont été tricotées à l’envers.
Continuez ainsi en alternant rangs endroits et rangs envers tous les trois rangs, et en ajoutant à chaque fois 2 mailles aux extrémités à chaque changement endroit/envers  (c'est-à-dire 3 rangs, je tricote à l’endroit aux deux extrémités et 3  rangs je tricote à l’envers aux deux extrémités).
Faites ainsi, jusqu’à ce qu’il n’y ait plus de côtes 2-2. Rabattre et coudre ou tricotez ensemble le dessus.
Regardez la photo pour comprendre ces explications.





 



Takk for koselige kommentarer fra alle som vil strikke luen. Morsomt at det er så mange som liker den. Vil du dele mønsteret så legg gjerne ut en link til bloggen min :o)

134 kommentarer:

tuillsjura sa...

Tusen takk for at du deler oppskriften på denne tøffe lua!

Trude sa...

Bare hyggelig. Håper det er noen småtasser der ute som får glede av dem. Bare å spørre hvis noe er uklart. Var litt vanskelig å forklare synes jeg....

Glastrikk sa...

De var jo bare geniale! Takk for at du er så snill og deler oppskrift. Denne skal jeg lage til poden til barnehagestart!

Iryl sa...

Så fine luene var! Takk for at du deler oppskrift. Vet om ei lita frøken og kanskje en liten gutt også som skal få en slik lue av meg!

kdoris sa...

Så snilt av deg å dele mønster på den kjekke lua.Genne passer perfekt til noen skjønne unger som nettop er flyttet til Hammerfest. Tusen hjertelig takk

littleQ sa...

Da fant jeg oppriften:)

Aina sa...

Genial oppskrift! Takk for at du deler:)
Er det greit at jeg linker til den/bloggen din i bloggen min?

Husfruen sa...

Tror det er alve(pixie)lue strikkedille ute å går nå;)

Frk.Badegakk sa...

Utrolig flotte luer! Søte OG praktiske! Veldig veldig kult!

Strikkelena sa...

Takk for oppskriften, veldig fin lue!

Monstermønster sa...

Takk for din versjon med hals på! Ble ferdig med den i går, og den sitter som et skudd! Tusen takk for at du deler fremgangsmåten din.

Hønehuset sa...

Denne skal jeg også prøve meg på, legger opp nå!

Mammadragen sa...

Flottings! denne skal jeg strikke til lillegutten min :)
Takk for at du deler oppskriften :)

Linda sa...

Takk for oppskrift! Denne her skal jeg prøve meg på! Har tenkt på å strikke Pixie lua ei stund nå, men glad jeg ikke kom så langt før jeg oppdaget din versjon! Utrolig praktisk med hals!

Marita sa...

Tusen takk for at du deler. Denne er skjønn!

mono sa...

Takk for at du deler! =)

elin sa...

hei!!!
kom inn på den flotte bloggen din via Katrine-3prinser design-!!Er blitt veldig begeistret for pixielua de med hals!!!Håper det er greit at jeg linker til deg og anbefaler flere å strikke disse geniale og varme luene til ungene!!!!!!!!

Marte sa...

Det er mine unger (Trudes tanteunger) som har blitt eiere av maaange fine pixieluer, og de er de BESTE barnehageluene!!! Da slipper de å ha både hals og lue =) Tuuuusen takk for utallig mange flotte strikkeplagg Trude!

bubbs sa...

Oioioi.. Akkurat en slik oppskrift har jeg lett etter. Tusen takk for mønsteret. Det er nå lagt til strikkelisten min for barnehagestart. :)

Anonym sa...

Hei takk for mønster!
Jeg skulle gjerne linke til deg på ravelry,er du på ravelry og hva heter du evt der?
Er ikke så flink til dette med Linking til nettsteder( sikkert enkelt men men.)

ingridm

Trude sa...

Hei Ingrid!
Jeg er på Ravelry, men er ikke særlig aktiv der. Kaller meg Trudelis der.

Miriam sa...

Utrolig flott lue,passer jo fint i disse kalde tider også.
Denne må jeg prøve

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Trude!
Tusen takk for oppskriften - denne skal jeg lage til mine 4 barnebarn! Det er litt strikke- og heklestoff hos meg også!

Klem Cathrine :-)

Televimsen sa...

Takk for mønsteret .. den er på pinnene.. :-)

Heidi sa...

For en søt lue! Har ingen egne søte små å strikke til, men deltar noen ganger på dugnadsstrikk til barnehjem og lignende. Må være midt i blinken til det.

Insomnia sa...

Har nettopp vært å kjøpt garn for å strikke denne herlige lua!

Den er bare kjempefin!

Supert at du deler ut mønsteret :)

Skal linke til deg i bloggen min også.

Josefine sa...

Hei!
I dag har jeg strikket en sånn lue. De er kjempesøte :)

Men jeg lurer på en ting.
Når du avslutter, avslutter du rett etter at du har tatt med de siste maskene, eller strikker du tre pinner til (tilsammen)?
Jeg gjorde det da, syntes det ble finest når jeg strikket sammen.

Trude sa...

Hei!
Jeg avslutter slik at det blir en vrang stripe på toppen av lua. Husker ikke om det blir med eller uten de tre siste pinnene. Men jeg synes i alle fall at det er penest med en vrang stripe på toppen.

Josefine sa...

Da tror jeg vi har gjort det likt.
Etter at jeg strikket sammen ble det likt som 2 vrange på toppen.

Blir nok flere av denne :D

Hanne sa...

Tusen takk for at du deler oppskrift. Da er jeg nettopp ferdig med min første lue:-) Den sitter som et skudd. Kjempefin! Du er jammen flink!! Garnet jeg valgte var litt stivt da.. så jeg må nok lage en ny i mykere kvalitet! Ha en fin dag!!

Birkus sa...

En utrolig flott blogg du har. Og denne luen vil jeg absolutt prøve meg på. Den så deilig ut.

Bine sa...

Denne lua så innmari god ut! Tusen takk for at du deler oppskrift!

Miriel sa...

Tusen takk for at du deler oppskriften! Utrolig tøff lue.

Jeg er helt fersk når det gjelder strikking og har nå prøvd meg på lua. MEN det er noe som ikke stemmer helt. Jeg vet bare ikke hva ;)

Her ser du bilder av mine lue:

http://mirielsverden.com/?p=1898

Veronica sa...

Takk for at du deler denne oppskriften! Her kan du se resultatet mitt: http://maskeformaske.blogspot.com/2010/03/pixie-med-hals.html

Ksenia Sánchez sa...

Hei,

kan du hjelpe meg med å velge garn?

jeg har pickles: abuelita baby merino, eller pickles extra fine merino, eller abuelita tjukk merino. hvilken er best for det? skal jeg bruke dobbel-tråd da?
Takk for hjelpen!

Trude sa...

Hei! Jeg har ikke prøvd noen av de garnslagene du nevner så det er vanskelig for meg å si. Det kommer hel an på hvor tykt garnet ditt er. Men kanskje det babygarnet kunne passe med dobbel tråd...

Stubbetufsa sa...

Så fin lue! Fant den via Mammadragen! Takk for oppskriften!

Linda sa...

Hmmm, jeg har endelig begynt på pixielua, men er ikke helt sikker på om jeg forstår oppskriften. Er det bare de fire pinnene (som er beskrevet i midten av lua) man gjentar hele tiden, men med 2 masker mer hver fjerde pinne? Forstår ikke hva du mener i den nest-siste setningen i oppskriften... Sikkert bare meg som er litt treig...

Takk for at du deler oppskrift!

JunePune sa...

Tusen takk for flott oppskrift :D
legger ut oppskrift å linker til deg i bloggen min jeg :D Denne er jo genial :)

June

Linda sa...

Tusen takk for at du deler oppskrift på denne luen:-) Har akkurat strikket den og er SUPER fornøyd! Denne blir det flere av:-) La link til deg i innlegget mitt!

Mormorstrik og Farmorsysler ❤️ sa...

Tak for mønstret til denne søde hue.
Jeg har lagt link til din side på min blog.
/annie

Anonym sa...

hei .æ så denne lua på et barn i barnehagen der æ jobbe og syntes d så så anvendelig og flott ut,.ei hadde bare strikka d uten halsen og m knyte bånd,.vet ikke om du har mønster på d eller om ho har laget d selv for d går jo an å bare kutte ut d halsen .har du mønster på d også så legg d ut e du grei .men æ ska prøvemæ på denne m hals,d så ikke vanskelig ut ferdig men høres mer vanskelig ut på mønsteret.men tusen takk

Trude sa...

Det finnes mønster uten hals ja. Jeg har ikke det mønsteret. Men jeg har laget ett med hals som du ser her. Synes det er mer praktisk for barna i barnehagen.

shygirl sa...

Stilig lue! :-))
Takk for at du deler mønster, tror jeg må strikke denne til sønnen min ganske snart. :-))
Ha en fin dag :)

Line den fine! sa...

Jeg har allerede strikket to av dine pixieluer, en i babyull og en i askeladden-garn. Veldig fornøyde med de altså! Den i askeladdengarnet måtte jeg gå opp en størrelse på fordi garnet var litt tynt.
Sleit litt med fellingen, har du noen tips til hvordan felle "pent"?
-Line

Trude sa...

Mener du fellingen under haken? Du strikker to masker og løfter den første over den andre. Helt vanlig felling. I toppen feller jeg ikke, der strikker jeg sammen.
Koselig at du likte luen og at noen søte små får glede av den.

Maria sa...

Har dumpet borti mønsteret her flere ganger,men nå først setter jeg meg ned for å prøve.

Hvor mange cm skal man strikke på de forskjellige størrelsene. Har ingen unger å måle halsen på akkurat nå vettdu.
Takk for at du deler forklaring.

wigdis sa...

Tusen takk for link til denne flotte lua. Nå har jeg strikket den og linket i bloggen min. Den ble veldig fin.

Anonym sa...

Tak for at du vil dele opskriften! Den er præsis vad jeg har søgt for min lille søn.
Hilsen Ester fra Island.

Ester sa...

Tak for du ville dele opskriften,den er præcis vad jeg har søgt for min lille søn.
Hilsen fra Island.

May-lill sa...

Hei Trude.
Jeg har strikket pixieluen fra din oppskrift. Har splittet opp i sidene på halsen. Jeg linket til din oppskrift. Håper det går bra.

Trude sa...

Lua di ble kjempefint. Bare koselig at du linker hit vet du. Ha en fin helg :-)

Anonym sa...

Tusen takk for at du deler oppskriften !!!
Jeg har så lyst å strikke den til noen jeg er grandtante til...Luene ser ut som de sitter så godt og så er det så praktisk med den halsen.

Klem fra Ingunn :)

Håndarbeidsfrua sa...

Hei!
Kjempekjekk lue. Den vil passe helt fint til mitt lille barnebarn på 16 mnd. som har fått den leie uvanen med å ta av skjerf og raskt kaste det. Har alt mistet ett som noen nå trolig har stor glede av. Takk for at du deler oppskriften med oss andre.
Klem fra Liv

Siddis back home sa...

Takk for at du deler, så denne lua i en blogg imorges, hun hadde linket til deg, nå skal den strikkes i helgen!

Nina Kristin sa...

Tusen takk for oppskrift:)
Så lua med link i en blogg idag, og den blir perfekt:))

Mmasdal sa...

Takk for deling av oppskrift! Hua har ei utruleg passform, noko som er kjekt når me er ute å brukar bæretøy:)

-Hanne sa...

Hei! Den lua ser herlig ut! Jeg har en del alpakka jeg skulle brukt opp.. Tror du at den for blir litt "slapp" og mister fasongen hvis jeg bruker det?

Trude sa...

Alpakka går helt sikkert bra det også. Jeg har laget en som er i en tråd Alpakka og en tråd babyull. Og det fungerte veldig fint. Husk at luen blir større om du bruker tykkere garn :-)

-Hanne sa...

Okei c",) Da prøver vi! Gleder meg til å sette igang. Har igrunn nok på strikkelista nå men, ett prosjekt til skader aldri :)

Lisbeth sa...

Hei! Denne lua var super altså :-D Strikka den til ei venninne som nettopp har fått smått :-) Men mammaen hennes ønsker oppskriften. Hun er daglig leder for et gamlehjem her i Bodø, hvor de gamle strikker litt nå og da og deretter får mulighet til å selge dette i en liten butikk-krok som de har. Oppskriften ønsker hun å gi til disse eldre. Hva tenker du om dette? Skjønner veldig godt om du er skeptisk :-)

Trude sa...

Hei!
Selvfølgelig er det i orden. Men veldig koselig at du spurte først. Håper de vil kose seg med strikkinga :o)

Lisbeth sa...

Åh, så bra da! :-D Ja de eldre vil nok kose seg masse, det er jo helt fantastisk at dem får ha egen butikk, det vises at de er stolt av den når man er innom der :-)

Cadi sa...

Thank you for sharing this wonderful pattern for free! Blessings!

-Hanne sa...

Da var lua strikket og gitt bort i bursdagsgave! Kjempe enkel oppskrift (etter å ha lest den 3 ganger og skjønt poenget :p) Tusen takk for at du delte denne oppskriften. Har lagt en link til bloggen din i blogginnlegget mitt :)

Miriam sa...

Takk for at du deler oppskrift!
Har strikket den til sønnen min, og både han og jeg digger den :)

Maria M Marøy miaen@online.no sa...

Kjempegøy lue! Takker for at du deler oppskrift. :)

peanut sa...

Tusen takk for fin oppskrift! Jeg brukte tykkere garn og pinne nr 4, så jeg strikket str 1 år for at luen ikke skulle bli så veldig stor. Men det ble snuppelig til en 7 mnd gammel gutt med en helt gjennomsnittlig hodestørrelse. Så da blir det å strikke en til i str 2 år denne gang.

Ingrid sa...

Takk for oppskriften, denne skal jeg prøve! :)

Hilsen Ufostrikk

by BeaTell sa...

Hei!
Er nettopp ferdig med ei lue nå, og skal til å begynne rett på en ny! ;) Perfekt til å putte i "hjemmelaga-julegaver"-kurven min :)

SÅÅÅ gøy å strikke den! Takk!

Becky sa...

I have enjoyed looking at your knitting, especially the pixie hats. My mother made these in the 1940's. I know make them as gifts.

Becky

Becky sa...

I have enjoyed your knitted items, especially the knitted pixie caps. My mother knit a cap similar to this in the 1940's. I know knit them as gifts.

Tante Torunn sa...

Tusen takk for flott oppskrift på en herlig lue! Har strikket denne til et fadderbarn av meg, og mora ønsket seg en i alle mulige størrelser! Hun var kjempefornøyd.. :) Nå sitter jeg og strikker på nr 2, denne gang til lillegutt i magen min :)

Christine; -små gleder sa...

Takk for oppskrift! :)
Legg ut eit innlegg på bloggen min i morgon med link til deg ;)

Ha ein fine kveld! :)

Christine sa...

Tak for den fantastisk fine opskrift! Jeg har strikket huen til min datter, og den er så fin:-)Må jeg linke til opskriften på min blog - og evt. oversætte den til danske og ligge denne ud? Christine

Lena sa...

Takk for super oppskrift! Her er en av mine luer: http://lenastrikker.blogspot.com/2011/09/pixie-luer-med-hals.html

Den har slått skikkelig an i barnehagen, så for noen dager siden fikk de link til bloggen din, så det spørs om det blir enda flere luer i barnehagen framover ;)

Trude sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar Lena! Og veldig koselig at det er så mange som liker denne varianten av lua. Stor klem til alle strikkere der ute :) Trude/tante T

Berglind sa...

Nydelig :) Nå blir denne strikket i massevis, tusen takk for å ha lagt den ut
Hilsen, Berglind

lillaanna sa...

Tack så mycket för att du lägger ut mönstret! Precis en sån som jag letat efter till min lilla loppa!

elin sa...

måtte finne tilbake til deg og pixielua!!geniale!!må ha dem i flere størrelser ser jeg!!!takk for mønster som du deler!!!

Angel sa...

Jeg skal strikke denne for ei venninna av meg, og hun skal handle garnet selv. Så lurer på hvor mange nøster man trenger?
Denne lua er SÅÅÅ tøff! =)

Trude sa...

Hei! Nå er det så lenge siden jeg strikket denne lua, men tror jeg brukte to eller tre nøster. Spørs hvor stor den skal være. Brukte av restegarnet mitt jeg.

Takk for mange koselige kommentarer :)

Hannestrik sa...

Det er en meget fin hue. Hilsen Hanne Danmark

speiderhilde sa...

Fantastisk å få denne oppskriften.Hadde denne lue som barn på slutten av 40 tallet.hjertelig takk,det b lir mange luer fra meg framover :-)

urtehaven sa...

hvor er den dejlig din opskrift på elefanthuen , jeg strikkede den i angoragarn så den må da være varm

Unknown sa...

Nå har jeg strikket lua, den ble kjempefin! Brukte noen minutter på å skjønne hvordan jeg skulle lage mønsteret, men så gikk det som et skudd! Blir garantert flere av denne! Jeg strikket i mor aase dobbelt babygarn (Rester) og det ble bra. Bare håper den ikke tøyer seg for mye. se gjerne her http://idaelisek.blogspot.com/2012/01/pixielue.html

Anonym sa...

Heisann ;) tusen takk for oppskrift. Har nettopp strikket en i str 1 år, men den ble altfor liten for jr på 8 mnd... :( Ja ja, den var jo så
flott at jeg får prøve en gang til ;) Brukte dobbel dale Babyull og pinne 3,5 så vet ikke helv hva som har skjedd jeg;)

MayM sa...

Vldig smart lue :-)

Christina sa...

hei!! jeg har strikket denne lua, og den er jo så super praktisk!! så jeg lurte på om jeg kunne linke til din blogg? og evt på " link til gratis oppskrift"?
Ta gjerne en titt selv, http://godteposten.blogspot.com

Trude sa...

Takk for kommentar og link til bloggen din. Skal ta en titt der jeg. Du må gjerne legge ut en link. Bare koselig det :)

Lena sa...

Vilken bra modell! Tusen tack. "Mina" ryska barnhemsbarn kommer att bli jätteglada för en sådan mössa!

Lena A. Göteborg

Christina sa...

hei, så utrolig fine luer dette, har sett de i barnehage før å måtte bare strikke selv når jeg så oppskriften.
kan jeg få dele din fantastiske oppskrift?
Ta gjerne en titt på min blogg også, http://godteposten.blogspot.com
del gjerne med andre også

Iselin sa...

tusen takk for oppskriften, jeg har desverre ikke noen blogg (jeg skal huske å linke til deg om jeg noen gang lager en..) men jeg har delt bloggen din på facebook istede ;)
vil bare bemerke at jeg fant det noe uklart når man skulle gå ned til 2r 1vr så jeg strikket altfor langt før jeg felte, for så å oppdage at jeg måtte øke igjen til 2r 2vr rett etterpå, måtte kombinere norsk og engelsk oppskrift for å få det til ^^ men jeg er ganske ny strikker så jeg klarer ikke se for meg ting selv, må ha alt inn med teskje ^^

Lena-Marie sa...

Hei! Er veldig fersk i dette med å strikke etter oppskrift, så jeg må ha ting inn med teskje :P Derfor lurer jeg da på om det er slik at man legger opp 20 masker på hver pinne for str 1 år? Og 22 masker for 2 år? Har kjøpt inn Dale babyull, men burde jeg bruke 4 nøster når jeg legger opp på 4 pinner? Står i tillegg at det bør være dobbelt når man bruker Dale garnet, så da må jeg vel egentlig ha 8 nøster - eller må jeg dele opp garnet i 2 f.eks? :)

Tusen takk for at du deler oppskriften iallefall! Gleder meg til å prøve det ut ikveld.

Fingerbølla sa...

Tusen takk for flott oppskrift, no blir det strikking her:)
klæm fra fINGERbølla

Anonym sa...

Tenkte å prøve meg på denne pixielua.. men har et spørsmål: Etter at man har felt 6 masker så skal man strikke frem og tilbake, er det på første pinne eller er det frem og tilbake på 4 pinner?

Trude sa...

Da bruker jeg en lang rundpinne og strikker frem og tilbake :)

Julie sa...

Så fine luer! Skal prøve meg på en sånn til tantebarnet mitt. :)
Jeg lurer litt på den grå lua, har du avslutta med rød tråd i kanten, eller har du heklet på en rød kant etterpå? Kjempefint!

Trude sa...

Hei og takk for hyggelig kommentar. Kanten og hjertet er heklet på ja :)

natasha sa...

This pattern is an original pattern that I created and copywrited in 2008:
http://www.ravelry.com/patterns/library/lyalya-hoodie

You made a small modification to it, but not significant enough to call it your own. please, kindly remove it form your blog. Be honest.

Lotte sa...

Sikke en fed hue, jeg er allerede i gang :-)

Efter jeg har lukket de 6 m af, skal jeg så sætte alle m på en rundpind og strikke frem og tilbage med 2 r og 2 v?

Tak fordi du deler denne skønne opskrift :-)

Lotte sa...

Sikke en fed hue, jeg er allerede i gang :-)

Efter jeg har lukket de 6 m af, skal jeg så sætte alle m på en rundpind og strikke frem og tilbage med 2 r og 2 v?

Tak fordi du deler denne skønne opskrift :-)

Trude sa...

Ja, det stemmer :-)

Hundeslede sa...

Strikket lua i romjula, med restegarn og med ca pinnestørrelse ble den desverre litt for liten til mitt gull. Lua var likevel ikke bortkastet, fordi en liten nyfødt prinsegutt fikk lua (som da er litt for stor til han)i presang da han kom hjem fra sykehuset rett før jul. Oppskriften er kjempefin, strikket med dobbelt baby-ullgarn og pinne nr 4. Takk for en fin oppskrift :)

Magnhild sa...

Hei! Har ikke strikket luen (enda), men savner en ting i oppskriften: Hvor mye garn går det med på lue i de ulike str? Ca?

Synes det er mye lettere å planlegge når jeg vet hvor mye garn som må til ettersom restegarnet gjerne har flere ulike farger og jeg da må lage striper =)

Trude sa...

Hei!
Jeg husker ikke helt hvor mye garn jeg brukte. Kanskje 2-3 nøster. Spørs jo på tykkelsen på garnet du skal bruke også.
Klarer dessverre ikke å svare på alle spørsmål ang når dere bruker annet garn eller andre pinner siden dette bare er forklaringen på hvordan jeg laget luen.

Trude

Annette sa...

Kjempepraktisk og god lue! Superenkel å strikke også, tusen takk for at du deler oppskrift! :) den er veldig populær i babygruppa mi, og jeg skal anbefale den på det varmeste til alle småbarnsforeldre jeg kjenner/møter! :)
Jeg strikket den minste str i Merino extra fine, enkel tråd på pinne 3,5, perfekt til min arving på 6 mnd ;)

Anonym sa...

Hei! Jeg har nå prøvd meg på to luer og begge to har blitt alt for små. Skjønner ikke at det er mulig da sønnen min er 4 måneder og lua i størrelse 1 år. Flere som har opplevd det? Eller er det jeg som har gjort noe feil tro?

Trude sa...

Hei Anonym!
Det er vanskelig å svare på. Har du brukt dobbelt garn og pinne 3,5? Hva slags garn brukte du?

Og til alle dere andre som har kommentert. Tusen tusen takk for hyggelige kommentarer. Legg gjerne igjen en link om dere har blogg med bilder av ferdige luer :o)

Anonym sa...

Ja, jeg har det. Har funnet ut at jeg har misforstått oppskrifta og dermed gjort feil, men nå er det retta opp og lua ble større. Men nå er problemet at det blir så stramt/trangt under haka. Hmm.. Tror jeg må begynne på nytt igjen jeg..

Menley sa...

Merci beaucoup pour la traduction en Français ! Bisous de France ♥

Anonym sa...

Denne lua er genial. jeg har strikket mange av den. jeg har gjort litt om på oppskriften, jeg strikker den med "løshals" dvs at jeg strikker ett forkantet stykke forrand og bak slik at jeg kan stappe halsen til lua nedi jakka/dressen. barnehagen og alle de jeg ar strikket til er kjempefornøyde. Jeg har også delt oppskriften din, med min type hals på til venner. (selvfølgelig med referanse på hvor jeg har funnet/de kan finne orginal oppskriften) jeg har desverre ingen blogg.

hilsen Ina

Unknown sa...

Mulig jeg er strikke amatør, men jeg får ikke til sånn at mønsteret faller vannrett på sidene og loddrett i front, kan du forklare litt mer inngående den siste delen av oppskriften, så sånne nybegynnere som meg kan får det til;)

på forhånd tusen takk:)
Mvh Vibeke

Anonym sa...

I absolutely love this hat and would like to knit it. I am not very experienced and using the translate tool leaves the pattern a little difficult to understand, is this pattern available anywhere in English please.

Astrid sa...

Hej!. Endnu et par småbørn har fået glæde af den fine opskrift. Kik ind på tekstilarkivet.blogspot.com, posten fra 30. devember 2013 for at se. Tak for opskriften.
Astrid

Anonym sa...

Jeg har strikket denne og den beste luen jeg har hatt på barnet mitt, så tusen takk for at du deler:) Vil så gjerne strikke denne i 6, 8 og 11 år men har aldri regnet om maskeantall osv... Har du strikket den større enn 4 år i annet garn og pinnenr?

Anonym sa...

Hvor mye garn går med til denne lua egentlig?

Astrid sa...

Til de to huer jeg strikkede gik der knap 50 gram pr. hue. Stärrelse 1 år og to år.

Tonje Ailin sa...

Denne er ganske vanskelig å forstå?
Jeg leser og leser.... og skjønner ikke hvordan oppskriften skal kunne gi vannrette striper etter man har felt av til ansikt.
4 r, mønster, 4 r
4 vr, mønster, 4vr
4 r, mønster, 4 r
6vr, mønster, vr
osv.

så lenge det er annenhver gang rett og vrang vil man jo enten bare få vrange på fremsiden eller glattstrikk på fremsiden.
Står også at man legger til 2 ekstra masker på hver 3. runde, men står jo tre pinner med 4 masker og så 3 pinner med 6 masker. Så økes egentlig på hver 4. runde?

jeg henger IKKE med altså... hjelp!
Jeg tror jeg vet hva jeg kan gjøre for å få til stripene, men da følger jeg ikke oppskriften.

Trude sa...

Du skal ikke øke. Du skal ta med to masker mer hver fjerde pinne av de maskene du allerede har. Og ellers skal du gjøre akkurat slik du selv beskriver. Ta en omgang av gangen, så går det fint :)

Hilde Jørgensen sa...

Tusen takk for oppskrifta. Har linka i til den i bloggen min :) Håper det går fint :)

Trude sa...

Takk! Selvsagt går det fint at du deler link hit:)

Hilde Jørgensen sa...

Hildeskort.blodspot.no er blogger jeg linket på ;) Glemte å skrive det isted.

Xanita sa...

Tak for opskriften :-)

I den danske oversættelse synes jeg: “Næste pind strikker du de 6 første og sidste m vr – og ellers rib.”
burde være “Næste pind strikker du de 6 første og sidste m vr set fra retsiden – og ellers rib.”

celinum sa...

Takk for mønster! Eg var på jakter etter den for lang tid! skal strikke den snart.

Unknown sa...

Hei. Takk for mønster på en kjempefin lue. På sidene jeg har lagt den ut har jeg linket til denne siden. Jeg har også fått spørsmål om jeg strikker på bestilling, noe jeg har planer om å begynne med, kanskje opprette en salgsside, men jeg spør alltid de som har laget mønsteret om det er greit.
mvh
Gunn

Trude sa...

Koselig at du liker lua. Helt greit at du strikker til privat salg, messer ol. Men ikke kommersielt salg som egen nettside/butikk tenker jeg.

Mo318 sa...

Your pattern is wonderful! I translate it into german.

Größe: 1 - (2) - 4 Jahre. Abhängig von der Garn- und Nadelstärke.
Materialien: Wolle passend für Nadeln oder Rundstricknadel der Größe 3 ½

80 (88) 96M auf 4 Nadeln oder Rundstricknadel 3 ½ anschlagen.
Das Bündchenmuster (2re, 2li) 2-5 cm stricken.

In der nächsten Runde immer die 2 linken Maschen zusammenstricken um die Halsweite zu verringern und im Mutser 2re, 1 li weiter, bis die gewünschte Halslänge erreicht ist

Dann jede linke Masche verdoppeln, sodass sie wieder 2 re, 2 li erhalten.

Stricken sie 2 re, 2 li, 2 re. Ab jetzt Stricken sie in Reihen weiter für die Gesichtsöffnung

1. Reihe: 4 Maschen rechts stricken, im Bündchenmuster weiterstricken bis 4 Maschen vor Reihenende, die letzten 4 Maschen rechts stricken- wenden.

2. Reihe: Die Maschen stricken wie sie erscheinen

3. Reihe: wie die erste Reihe

Diese 3 Reihen immer wiederholen und dabei in jeder 1. Reihe 2 Maschen mehr am Anfang und Ende der Reihe rechts stricken (dabei keine Maschen aufnehmen, sondern das Rippenmuster um die diese 4 Maschen „kürzen“!)

Wenn die gewünschte Länge erreicht ist die Maschen abkette und und im Maschenstich zusammennähen.



Greetings from germany

Simone

Anonym sa...

Denne ser fin ut. Vil gjerne strikke denne. Har nettopp blitt mormor til en liten gutt, så denne må da prøves. Takk for at du deler. Hilsen Irene

wenche sagen sa...

Hei!
Tusen takk for flott oppskrift!! Har strikket tre stk i forskjellige farger til mitt barnebarn og dette er eneste lua hun lar sitte på!!! :-)Veldig fin og god passform og ...UTEN snorer som kan henge seg opp seller dras opp!!! Kjempe!!! :-)
Hilsen Wenche.

Unknown sa...

Mange tak for opskriften. Jeg kan ikke se, hvordan du får toppen til at blive så lang, så den kan hænge ned af. Slår du ekstra masker op til sidst?
Mvh Pia

Unknown sa...

Tak for opskriften. Hvordan får du toppen til at blive så lang, så den hænger ned af?. Slår du ekstra masker op?
Mvh Pia

Trude sa...

Hei Pia!
Hvis du bare følger mønsteret så skal den bli sånn som på bildet.
Trude

Anonym sa...

Tusen takk for linken���� jeg skal sette i gang i ettermiddag ❤❤ flott lue og det ser ut som en veldig god passform������ tusen takk�� mvh Eve